De Hamburgerij is in 2019 begonnen. We verkopen hamburgers, ribs en andere lekkernijen uit de Amerikaanse keuken. Uitsluitend kwalitatief hoogstaande producten. Onze aardbei milkshake bevat daadwerkelijk echte aardbeien om maar iets te noemen. In het overgrote merendeel van de milkshakes van de collega’s zit suikersiroop met de smaak van aardbeien. Daarom smaakt een bananenmilkshake bij ons ook naar banaan en niet naar snoepbanaantjes. Onze fingerfood gerechtjes zijn ook van hoge kwaliteit, een kipnugget bijvoorbeeld is bij ons een gepaneerd stukje kipfilet. Klinkt logisch, maar je wilt letterlijk niet weten wat er in het gros van de kipnuggets van de collega’s zit. Onze hamburgers bestaan uit een specifiek deel van de koe en zijn uitsluitend van vrouwelijke runderen. Het vlees is hierdoor erg smaakvol. Onze slager zorgt ervoor dat er geen stukjes bot of andere harde stukjes in de burgers zitten door speciale apparatuur te gebruiken en alles met de hand te controleren. We hebben tot op heden, na 10.000-den burgers nog nooit een hard stukje gevonden. Onze spareribs bevatten meer vlees dan de spareribs van onze collega’s. De meeste spareribs bestaan voor een erg groot gedeelte uit bot, bij ons is het vooral vlees. Ze worden door onze slager langzaam voorgegaard en door ons flame grilled. Hierdoor zijn ze erg mals, smaakvol en sappig. Alle hamburger, spareribs en vele andere gerechten worden pas gemaakt wanneer ze zijn besteld. Dat kunnen we vrij snel, een hamburger of portie spareribs is in 5 minuten klaar. Omwille van de voedselveiligheid, maken we veelal gebruik van bevroren vleesproducten. Binnen de fast service is dat overigens vrij standaard. Het is erg lastig, duur en risicovol om verse vleesproducten te gebruiken. We hebben geen rauwe kip of varkensvlees in huis. Dat komt uitsluitend voorgegaard bij ons binnen. Jaarlijks worden er in Nederland vele mensen ziek van rauwe kip en varkensvlees. Bij ons kan dat simpelweg dus niet.

Enkele decennia geleden was het bezorgen van hamburgers een vrijwel niet bestaand fenomeen. Het was namelijk schier onmogelijk om hamburgers warm bij de klant te brengen. De vorm van het vlees zorgt ervoor dat het snel afkoelt, bovendien doen we er groente op van 5-7 °C. Hamburgers warm bij de klant krijgen is nog steeds een enorme uitdaging, kijk de reviews op Thuisbezorgd maar na van een van de hamburger giganten. We bakken onze burgers en ribs op bijna 300 °C, zetten ze zodra ze gebakken zijn onder een hittebrug, en vervoeren ze in tassen met een warmteplaat zodat het 50-60 graden is in de tas. De tas wordt vervoerd in een auto of in een geïsoleerde fietstas. We dragen de tas tot aan de deur van de klant. We gebruiken speciale bezorgfriet, deze blijft lekker krokant, en ook onze andere producten zijn samengesteld en getest zodat ze warm en lekker bij de klant aankomen. We krijgen desondanks nog steeds sporadisch klachten over de temperatuur, meestal van mensen die het zelf komen afhalen. We hebben verontwaardigde klanten gehad die, terwijl het vroor, na 10-15 minuten thuis kwamen en eten aantroffen dat niet meer echt warm was. Klanten worden nu met mededelingen in het restaurant gewaarschuwd dat met name burgers erg snel afkoelen tenzij ze goed zijn ingepakt. Alleen een papieren tasje gaat niet werken.

We denken aan het klimaat en onze omgeving. We maken gebruik van elektrische fietsen, elektrische auto’s en scooters. Deze stoten minder CO2 uit dan voertuigen op organische brandstof, stinken niet en maken bijna geen herrie. Het is wel wat meer werk om alles op te laden, en de prijs van stroom maakt het vrij duur, maar dat is het meer dan waard. We maken sinds de opening zoveel mogelijk gebruik van papier als verpakkingsmateriaal. Vreemd genoeg is dat veel duurder dan plastic. Plastic wordt slechts voor een paar procent gerecycled en eindigt helaas meestal op de stortplaats of in de zee. We doen hier zo weinig mogelijk aan mee en gebruiken daarom papier. Het liefst ongebleekt, want bleken is weer erg milieubelastend. We hebben sinds de opening een groot aantal vegetarische producten in ons assortiment. Vegetarische producten zorgen voor een veel lagere milieubelasting en hebben minder effect op het klimaat. De winstmarges op vegetarische producten zijn een stuk lager dan bij vlees, maar het is het opnieuw waard. De verkoop van vegetarische producten is echter erg tegenvallend. Desondanks hebben we al onze burgers in een meatless variant en is de waardering voor deze producten erg hoog.

We maken verder ook gebruik van energie zuinige apparatuur. We filteren de frituurolie regelmatig zodat we minder olie nodig hebben en de kwaliteit toeneemt. Dat kost enkele uren per week en ook de filters zijn vrij prijzig, maar ook dat is de moeite waard. We gebruiken overigens biologische frituurolie zonder palmolie. Verder hebben we flink geïnvesteerd in een apparaat dat min of meer automatisch onder meer de burgers en spareribs grilled. De broiler doet dat met een energie verbruik dat 50-70% lager ligt dan een bakplaat of conventionele grill.

De Hamburgerij doet haar best om haar gerechten zo goed mogelijk te maken op een maatschappelijk verantwoorde manier, waarbij we ook denken aan het klimaat en onze omgeving. Desondanks kan het toch wel eens fout gaan en dan lossen we het zo goed mogelijk op met de klant en proberen bovendien te voorkomen dat het nog eens gebeurd.

De Hamburgerij 4 stars after 647 reviews
De Hamburgerij